fredag 19. oktober 2012

VÆR VARSOMME KJÆRE FORELDRE!!!!

Hver dag utsettes barn og ungdom for umenneskelig mobbing, ja de finner ikke fred noe sted, for mobbingen foregår også innad i sosiale medier.

Barn er barn og det har de alltid vært. Teknologien lærer de fort, konsekvensene derimot er de altfor unge til å se.

Tenk hvis storesøster tar bilde av lillebror naken og sender det videre til bestevenninna for å tulle litt. Kanskje legges bildet ut på You Tube fordi barn ikke alltid forstår konsekvensene og ikke alltid forstår rekkevidden av det de gjør. De ser kun en skjerm og ikke at hundretusener sitter bak en annen skjerm og følger med.

Vi er mammabloggere og vi ønsker å være nabokjerringa som bryr seg. Bloggene våre har mange andre mammaer som lesere. Vi ønsker derfor å komme med noen gode forslag som kan være til hjelp for andre.
page1image8072

1) La PC-en være i stua eller i et annet fellesrom. Hvorfor skal barn og unge ha egen PC på rommet? Dette gjør at du mister ALL kontroll. Det finnes mange voldsfilmer lett tilgjengelig på You Tube. Det er ikke alle programmer som skal beskytte mot skadelig innhold som beskytter mot ALT. Dessuten: La dem ha en KREATIV barndom og ikke en DIGITAL barndom.

2) Før var webcamera et tilleggsutstyr man kjøpte til PCen. Nå er de fleste utstyrt med webcamera allerede. Du skal være klar over at barn og ungdom legger ut bilder som kan skade deres omdømme stygt. Det finnes flere eksempler på jenter ned i 12-års alderen som er blitt bedt om å posere i bare undertøyet. Ved å ha PCen i stua eller et annet fellesrom er det mindre sjanse for at nettopp dette skjer. SNAKK med barn og ungdom om dette.

3) Barn og unge må ALDRI, ALDRI under noen omstendigheter møte mennesker de har chattet med på nettet alene.

4) Sørg for å hele tiden følge opp barn og ungdom som bruker sosiale medier. Dersom de er på Facebook: krev at de tar deg inn som venn og følg med! Det er aldersgrense på Facebook, men barn lærer likevel fort hvordan dette mediet brukes. Ikke snu ryggen til og tenk at sosiale medier er noe som kommer når de blir tenåringer. Dette er snakkis allerede i første klasse.

5) Det er ene og alene de som blir tatt bilde av som bestemmer om bildet skal slettes. PUNKTUM! Skal du ta bilde av noen må du spørre først. Hvis vedkommende sier du skal slette dette etterpå, så gjør det.

6) Ha alltid kontroll dersom barna tar bilder med Ipoden, Iphonen, mobiltelefonen eller lignende. Gir du disse produktene til barna dine, er det du som eier dem. Det vil si at du har passordet og sjekker bildene barna tar hver eneste dag. Hvis noen bilder er på kanten, sletter du dem.

Vær varsom, vær trygg og vær tilstede!

Dette innlegget er skrevet som et felles innlegg blant mammabloggere, og andre bloggere og vil postes av flere bloggere i kveld. Det er også opprettet en Facebookside, den finner du her

mandag 15. oktober 2012

Utfordinger, barndomsminner og fjell =)

Da høstferien kom var hele familien litt i unntaks tilstand og vi bestemte oss for å se ann vær og føre  før vi tok en endleig avgjørelse på hva vi skulle gjøre.

Men hele tiden lå Sleipetsølen der i bakhodet som det jeg egentlig ville og ønsket meg =) Så når mannen ikke helt fikk bestemt seg eller egentlig bestemte seg for at han ønsket og være hjemme, dro jeg rett og slett på tur alene med barna. Til en gammel støl uten vann og strøm og mobildekning!!! Jeg måtte bare ha fjelluft!!!!

Onsdagen satte vi nesen mot fjellheimen og Sleipestølen i øs pøs regnvær. Jeg var en smule skeptisk og lurte på hvor dumdristig det går ann å være, men onsdag kveld var vi på plass med fyr i peisen og vann båret inn ved hjelp av barna.

Torsdagen våknet vi til lett duskregn, men pakket sekken klare for tur! Og så fantastisk deilig som det ble =) Vi var ute i nesten 4 timer og på toppen begynte solen å komme frem. Og vi kunne kose oss enda mer.

På vei opp til Sendebotten, utsikt mot Sleipestølen og monopol
Torsdag kveld var dessuten helt magisk! Se for deg ett fjellandskap i mørke uten noen påvirkning av lys, kun vår hytte var bebodd på stølen, stjerneklart og en måne som lyste opp det hele når den "sto opp" rundt fjellet. Ingen ting er vakrere.
På vei hjem via Olø, mot Sleipestølen og veslehytta.

Denne stølen er for meg full av glade barndomsminner av turer med farmor og farfar, mamma og pappa og lillebror og ikke minst alle de andre barna på hyttene rundt. Ting er litt annerledes når man blir eldre, men jeg ønsker så gjerne å overføre gleden ved å være der til mine barn =)
Jentene nyter pause på vei mot Mugnetinden og mor foran hytta =)

Den store utfordningen er jo at man ikke har mobildekning og nettverk. Både for store og små, men åhhh så godt vi har av det. Så når vi satt rundt monopolet på andre kvelden og ungene omtrent hoppet i sofaen fordi de ikke kunne sitte på skype eller melde med venner hadde vi det egentlig veldig bra alikevel og funnet ut at vi skal definitivt tilbake i vinterferien! For av og til er det bare godt og lene seg tilbake og faktisk ikke ha mulighet til å oppdatere noe som helst med verdens beste samvittighet.
Farvel til Sleipestølen og Fleinsendin mot Vang i Valdres og Heensåsen kirke.

Fredagen ble vår siste dag til fjells da vi dessverre hadde sommerdekk på bilen og ikke ville ta sjansen på snø. Men en fantastisk deilig dag med blå himmel og klar høstsol og for mor en skikkelig kosetur med skravling med god venninne som også var i Vang i Valdres med barn og ikke mann.

Og vi nøt dagen til det lengste og tok en ganske lang omvei hjem slik at jeg kunne vise litt av bygda min far har vokst opp i og ikke minst kirken jeg og mannen giftet oss i og kirkegården der farmor og farfar ligger. Lille snupp som er oppkalt etter farmor var vel kanskej mest ivrig her.

Må vel innrømme at jeg var ganske megasliten når vi svingte inn på Nesodden kl 23 om kvelden fredag, men for noen dager vi fikk!!! Det var så definitivt verdt hvert minutt.

søndag 2. september 2012

Borddekking inspirasjon!

Under Gave- og interiørmessen forrige helg hadde ulike stylister dekket ulike bord til ulike anledninger.

Og her er det masse inspirasjon og hente =)
Barneselskap

Høstfest

Fargerik jul

Blåhvit jul

Nyttårsfesten

Nyttårsfest

Lunsj med jentene
Mer produkter og inspirasjon finner du på KWV og Lille blå sine sider!

Eller ta kontakt med undertegnede på kjersti@kwv.no =)

lørdag 5. mai 2012

Patricks ukesprosjekt =)

Å ha en sønn med utforskertrang kan av og til by på utfordringer, men denne testen var jo bare hyggelig =)

Altså vi kjøpte en bunt hvite nelliker og satte i vann med konditorfarge!

Det gule tok så lite farge at vi ikke kunne se det, men de blå og røde faktisk ble ganske fine =) De sto i ca en uke.

Så det er bare ut og kjøpe!!! Skal visst også funke med tulipaner =)

Ha en god helg!

onsdag 28. mars 2012

På fototur i eikeskogen

I dag tok min kjære venninne Rønnaug meg med på en liten fototur i eikeskogen.

Ikke bare fikk jeg luftet min gipsete tå, men jeg fikk ett fantastisk deilig avbrekk

og DEN GODE følelsen =)

Ha en deilig dag!!!!

torsdag 16. februar 2012

Inspirasjon en helt vanlig lørdag i Stockholm =)

Vi har ulike preferanser for hva vi inspireres av og noen ganger er det mye eller lite som skal til før man får ett kick.

Når jeg var i Stockholm for noen uker siden hadde jeg en hel lørdags formiddag for meg selv hvor jeg ruslet ifra hotellet på Østermalm og ned til sentrum og oppdaget at denne bydelen har mange spennende brukt butikker. Og det som kanskje trigget meg mest var ulikhetene mellom disse. Hvor noen stolt viste frem sine helt klare antikviteter hadde andre stort fokus på gjenbruk.

Legger ved noen bilder jeg knipset på veien, kanskje noe for flere?

Ha en flott dag!

lørdag 11. februar 2012

Blomster i hverdagen =)

På en grå dag som i dag er det deilig og omgi seg med blomster og i mitt hus er det både ny og litt eldre blomster som gir farge i hverdagen.

Denne krysantemumen er kjempefiiiiiiiin!!!!

Julestjernen trodde jeg skulle dø i adventstiden (siden den er lilla), men jammen er den fin ennå =)

Krokusene blomstrer selv om jeg hadde en forventning og blomst til jul er det like fint nå =)
Rosene fra forrige helg lever ennå =)